Glad huvudsponsor av Vasaloppet

Gunde tipsar inför Vasaåket

Har du vad som krävs för att klara Vasaåket? Gunde Svan bjuder på tre fräscha tips som kan göra dig starkare och mer effektiv i spåret.

Häng med i snacket inför Vasaåket

Inga frågor är för dumma och inget ämne för litet i världens största Facebookgrupp för Vasaloppsentusiaster: Team Preem – för alla som älskar Vasaloppet. Lär av erfarna Vasaloppsdeltagare, hitta träningskompisar och delta i Preems tävlingar.
Gå med idag!

Fler tips från Gunde

Rätt kläder, rätt utrustning, rätt teknik och bra planering. Med hjälp av Gundes tips kan du se till att prestera ditt yttersta under ditt lopp.

Bli effektiv i spåret

Se våra fem kortfilmer från tidigare år i vilka Gunde drillar Cecilia, Anna-Karin och Elias i olika övningar – allt för att köra så energisnålt som möjligt från Sälen till Mora.

Se filmen: Gundes val inför Nattvasan

Inför Nattvasan 2020 visade Gunde Svan upp en tuffare sida när tre amatörskidåkare tävlade om att få åka Nattvasan 90 tillsammans med skidlegenden själv. Följ med ut i spåret där utmaningarna avlöser varandra. Hur hanterar åkarna Gundes tester? Och vem blir vinnaren?

Se serien: Gundes stafettlag

En skidlegend. Fyra amatöråkare. Tillsammans tog de sig an Stafettvasan 2019. Se samtliga fyra delar i Preems serie om hur laganda och kämpaglöd kan ge oväntade resultat.

Se serien: Gunde coachar inför Vasaloppet

Inför Vasaloppet 2018 vann tre skidåkare personlig coachning av Gunde Svan. Här kan du följa deras resa mot det stora loppet – kantad av svett, tårar och nya vänskapsband.

Gunde, det är ju ett speciellt Vasaloppsår i år, många kommer att välja att genomföra sitt åk på hemmaplan istället – Hemmavasan. Hur motiverar man sig till ett sådant lopp? 

– Det är klart att det blir annorlunda och för vissa åkare en större utmaning när ett lopp ska genomföras på hemmaplan. Jag tror det är oerhört viktigt att bestämma en specifik dag då man ska genomföra loppet, precis som om det är en Vasaloppsstart. Då blir det ett tydligt och konkret mål. Och framförallt så skjuter man inte upp det gång på gång.

Vilka är dina bästa tips för en Hemmavasa?
– Åk tillsammans med en kompis – någon som sporrar och peppar dig. Ska du åka 9 mil på hemmaplan och inte har en kompis som orkar åka alla 9 milen med dig så kanske du har 2-3 kompisar som kan hjälpa dig kortare sträckor. Försök också att ha flera delmål och glöm inte att fylla på med vätska, var 5-10 km. Att också ha en lite kortare bana, 5-10 km, är också bra för psyket, då undviker du känslan av att det aldrig tar slut.

Hur tränar man inför den här typen av lopp?
– Det är viktigt att hålla ett lugnt tempo så du orkar åka lite längre distanser. Gärna att du provar ett längre lopp på 4-5 mil, så att du har något sådant med dig inför start. Ett vanligt fel är att du tränar i ett för snabbt tempo, vilket gör att det är lätt att tappa motivationen framåt. Sen spelar antalet mil på skidor och skidvana in, Ju fler mil du har i bagaget inför loppet desto roligare blir det. Inför ett Vasalopp på 9 mil brukar en bra måttstock vara 40-50 mils träning, såväl skidor som rullskidor inräknat.

Bästa tips när det gäller utrustning?
– Klä dig inte för varmt. Ha många tunna lager som du kan ta av dig och även ta på dig om du fryser. Ett standardtips inför Vasaloppet brukar vara att ha en torr mössa och ett par torra handskar i Evertsberg då du ska åka utför. Är du blöt fryser du lättare och du får även skavsår.

Vad är viktigt för dem som väljer att åka Vasaåket på plats?
– Många kommer att tycka det är positivt när inte tempot är alltför högt i början, det blir lättare att styra sin egen fart och skapa sitt eget lopp och disponera krafterna bättre än under ett vanligt år. För andra kommer det att vara en utmaning och svårt att motivera sig när publiken till stor del saknas och det inte är samma ”fest” i spåret.

 

Tillbaka upp